Monday, January 17, 2011

Sang daie itu..

salam pertemuan buat sahabat alam maya..
Alhamdulillah, moga kita sentiasa berada di bawah rahmat Allah dengan nikmat Iman dan Islam..
Pernah tak kita mendengar perkataan 'daie' atau 'pendakwah' dan perkataan 'mad'u' atau 'orang yang didakwah'??

Pastinya dalam kalangan kita ada yang familiar dengan perkataan ini dan perkataan ini tidak asing lagi bagi mereka. 'Daie' adalah perkataan daripada bahasa Arab (دَعَا-يَدْعُو(دَعْوًا / دَعْوَةً yang membawa maksud perbuatan menyeru, seterusnya, daripada perkataan ini juga terbitnya perkataan dakwah. Apabila kita tukar tasrifnya kepada sighah fa'el (kaedah tatabahasa bahasa Arab) maka timbullah perkataan daie yang membawa maksud orang yang menyeru atau pendakwah.

Maksud menyeru di sini adalah khusus kepada menyeru kepada perkara yang baik dan berbentuk positif. manakala, orang yang menyeru atau mengajak berbuat kerosakan dan kemusnahan tidak boleh dipanggil sebagai daie.

Firman Allah yang bermaksud:
"Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah kemungkaran. Dan mereka itulah orang yang beruntung." (surah Ali-Imran:104)

Segolongan orang yang dimaksukan Allah itu adalah daie. Jadi, siapa daie itu? Ia boleh jadi diri kita sendiri..ini kerana setiap daripada kita ada tanggungannya dan setiap orang bertanggungjawab ke atas tanggungannya itu.

Sabda nabi, "Sampaikanlah daripada ku walaupun sepotong ayat". Nah, ini menunjukkan batapa kita semua bertanggungjawab menyampaikan apa yang baginda sampaikan. Maka, bagaimana caranya?? Caranya adalah menyeru mereka yang disekeliling kita ke arah kebaikan, berbuat baik dan menjauhi maksiat. Ini kerana tugas daie adalah menyeru orang ramai ke arah kebaikan, menyuruh mereka menurut perintah Allah s.w.t. dan mencegah mereka melakukan larangan Allah s.w.t.

Seorang ayah juga adalah daie bagi anaknya
Seorang suami juga adalah daie bagi isterinya
Seorang guru juga adalah daie bagi anak didiknya
Seorang abang mahupun kakak juga adalah daie bagi adik-adiknya
Maka, kita daie yang menyeru kebaikan...mencegah kemungkaran...

Wahai para daie,
Pamerkanlah kebaikan dan jauhkanlah diri dari perkara yang boleh menyebabkan orang lain menjauhi kita, dan sampaikanlah kebaikan dengan berhikmah kerana kita pembawa kebenaran dan penyambung perjuangan Rasulullah..andai kerana kita orang lain di sekeliling kita rosak dek kerana tak sampai seru maka kita akan ditanya kelak oleh-NYA...

sama-samalah renungi diri, muhasabah dan koreksi diri...jadilah daie yang sentiasa muroqabatullah..(",)

No comments:

Post a Comment