Friday, March 4, 2011

Teruji...

Duhai diri..
entah kenapa, hati ini sering kali diuji..ujian yang hadir makin hari makin payah untukku menyelami apakah hikmah di sebalik setiap yang berlaku..namunku gagahi jua untuk terus berdiri mengharungi setiap ujian-Mu, moga diri ini terus kuat menempuhinya..

Saban hari ku rasa diri semakin jauh dari rahmat-Mu..entah apalah dosa yang ku lakukan sampaikan ku diuji sedemikian rupa seawal di sekolah menengah lagi..diri ini tidak mampu untuk menyelongkar dan mencari semua hikmah di sebalik ujian-Mu...ampuni hamba-Mu ini, Ya ALLAH..

Ya Allah, adakah diri ini mampu untuk terus berdiri dan berjalan mengikut jalan-Mu yang benar?? Ampunilah dosa-dosaku, sesungguhnya, dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai..hanya dengan rahmat-Mu akanku beroleh maghfirah-Mu dan belas kasih-Mu..

Hati yang teruji tak sama dengan terujinya fizikal..ujian fizikal boleh kita tempuhi berbekalkan kesabaran..namun ujian hati, kadang-kadang kita tak sedar pun kehadirannya tetapi ia sedang memakan dan memamah segala pahala amalan kita, hidup jadi tak tenteram, jiwa jadi kosong..amat-amat pedih rasanya..

Ubatnya hanyalah zikrullah dan sentiasa mendekatkan diri pada ALLAH..tapi bagaimana orang yang sakit hatinya mampu mengubati hatinya sendiri?? sejauh manakah ia mampu untuk mengubatinya?? ya..mujahadah nafsu itulah yang dia amat perlukan..ya itulah juga ubat yang hati ini dan diri ini perlukan..
Ya ALLAH..aku lemah sebenarnya..rasa lemah sangat kerana berkeseorangan..tiada siapa yang memahamiku selain-Mu..ingin diluah apa yang terbuku dihati bimbang disalah erti, ingin mengadu bimbang tersalah ayat menyebabkan lain pula jadinya..hanya pada-Mu yang Maha Mengetahui ku serahkan segala ketentuan..

Hanya keredhaan-Mu yang ku dampakan..mampukah aku?? kuatkan aku?? ya..hanya diri ini sendiri yang mampu mengubah diriku..bantulah hamba-Mu yang hina ini ya ALLAH..amiin ya rabbal 'alamiin..

No comments:

Post a Comment