Tuesday, August 16, 2011

Qaryah Ramadhan 1432H


Qaryah Ramadhan Terus Mendapat Sambutan

SETIAP kali menjelang bulan Ramadhan, Qaryah Ramdhan akan didirikan di perkarangan stadium Sultan Mohamad Ke IV di Kota Bharu yang sudah menjadi tradisi atau budaya yang tidak asing lagi di Kelantan. Qaryah Ramadhan ini adalah satu identiti Kelantan yang tidak kedapatan di mana-mana negeri di negara ini.

Rakyat Kelantan dan juga pelancong akan datang beramai-ramai untuk mendirikan solat terawih di Qaryah ini yang bermula dari 1 Ramadhan hingga ke akhirnya. Ternyata dari setahun ke setahun Qaryah ini semakin mendapat sambutan dari orang ramai dan ia sudah popular.

Tahun ini khabarnya khemah untuk menampung tempat sembahyang ditambah dan diperbesarkan lagi. Pun begitu kehadiran orang ramai yang makin bertambah menyebabkan khemah yang sudah cukup besar itu belum mencukupi.

Paling terasa ialah apabila ada program khas yang diadakan di Qaryah berkenaan sebagai aktiviti keagamaan tambahan. Selain dari mendirikan solat terwaih secara berjemaah aktiviti lain seperti tadarus Quran, tazkirah dan juga syarahan agama diadakan.

Sebagai contoh, majlis yang khas Ustaz Azhar Idrus bersama remaja dan ustaz Azhar merupakan ustaz yang disukai ramai, majlis yang diadakan telah mendapat sambutan hangat. Lebih 5,000 hadirin kebanyakan anak-anak muda remaja telah hadir. Majlis atau aktiviti ini menarik anak-anak muda pada keagamaan.
Selain itu, majlis tadarus al-Quran beramai-ramai juga telah diadakan. Tadarus perdana yang dirasmikan oleh menteri besar, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini akan diteruskan di masjid-masjid terpilih sepanjang Ramadhan. Selain juadah berbuka puasa, peserta yang terdiri daripada anak muda lelaki dan wanita ini turut diberikan senaskhah al-Quran , beg, rihal termasuk sijil penyertaan apabila majlis khatam al-Quran diadakan pada akhir Ramadhan nanti.
Antara objektif program diadakan bertujuan untuk menghidupkan budaya bacaan al-Quran pada bulan Ramadhan terutamanya bagi belia dan anak muda. Ianya juga bertujuan mengumpulkan anak uda Kelantan dengan aktiviti bermanfaat untuk mendapatkan ganjaran pahala pada bulan Ramadhan. Ini secara tidak langsung merupakan pendekatan agama yang digunakan untuk merawat jiwa anak muda yang terlampau dilalaikan dengan hiburan arus perdana.       

Untuk lebih menarik perhatian dan mendedahkan para jemaah Qaryah berkenaan pembacaan al-Quran, seorang hafiz al-Quran dari Mesir diundang untuk menjadi imam solat terawih di samping beberapa imam tempatan. Ini merupakan satu peluang bagi para jemaah untuk mengetahui dan mengenali tentangnya.

Imam dari Mesir itu dikatakan boleh mengalunkan 14 jenis lagu (qiraat) dan ada yang belum pernah diperdengarkan di Kelantan. Beliau juga dikatakan boleh meniru gaya bacaan empat imam terhebat di dunia termasuk imam di Masjid Haram di Makkah dan masjid Nabawi di Madinah.

Ilham untuk membangunkan Qaryah Ramadhan ini sebenarnya datang dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang merupakan menteri besar negeri Kelantan. Manakala ianya dikendalikan langsung oleh sebuah jawatankuasa dengan kerjasama Majlis Perbandaran Kota Bharu - Bandaraya Islam (MPKB-BRI). Semoga Qaryah Ramadhan kali ini mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t.

Semoga program-program seperti Qaryah Ramadhan ini dapat diadakan di negeri-negeri lain juga kerana program ini dilihat bukan saja dapat menyuburkan semangat untuk beribadat pada pada bulan yang mulia ini bahkan dapat mengeratkan tali persaudaraan sesama masyarakat yang beragama Islam khususnya.
Untuk mengetahui dan mengikuti perjalanan program Qaryah Ramadhan di negeri Kelantan pada tahun ini, boleh mengikut Qaryah Ramadhan di facebook.
    
http://2.bp.blogspot.com/-LBg15Df7haQ/TjsU5Tyn6II/AAAAAAAAJrM/Yqwl3ORLB8Q/s320/TG%2B1.jpg
Tuan Guru Nik Aziz ketika menyampaikan tazkirah di Qaryah Ramadhan.

http://4.bp.blogspot.com/-XWoarkue2fc/TjsUz0K3W1I/AAAAAAAAJqk/msT-mH7WUWE/s320/TG%2B6.jpg
Imam dari Mesir yang dibawa khas ke Qaryah Ramadhan.

http://1.bp.blogspot.com/--IyP3Y0Cr-k/TjsU01kAfTI/AAAAAAAAJq8/1kdMA_DWlo0/s320/TG%2B3.jpg
Sebahagin daripada ribuan yang bersolat di Qaryah Ramadhan.

http://1.bp.blogspot.com/-Etjl0spXTbQ/TjsU0kFt_BI/AAAAAAAAJq0/xq115QI0sjA/s320/TG%2B4.jpg
Di sebelah kanan kelihatan sebahagian jemaah muslimat.
http://2.bp.blogspot.com/-EOZc6TvLWIM/TjsU0f_nyDI/AAAAAAAAJqs/PtCMVqSQ2pE/s320/TG%2B5.jpg
Sujud mengagungkan Allah yang memberi segala nikmat.

http://3.bp.blogspot.com/-OA9Hz5wa35k/TjsU091uSDI/AAAAAAAAJrE/3gSGZWPsvGE/s320/TG%2B2.jpg
Berjemaah mengeratkan tali persaudaraan.

No comments:

Post a Comment