Saturday, October 15, 2011

Bekalan ini..


Assalamu'alaikum..
Terbaca dalam sebuah majalah, jadi ingin kongsikannya di sini..
Tarbiah adalah tunjang kekuatan jamaah. Di antara unsur yang menjadi landasan tegaknya tarbiah rabbaniyyah di kalangan al-Ikhwan al-Muslimun adalah ibadah kepada Allah SWT yang merupakan tujuan terbesar dari penciptaan manusia.
Menurut Dr. Yusuf al-Qaradhawi (2005), di antara unsur-unsur dasar ibadah yang ditekankan dalam tarbiah al-Ikhwan al-Muslimun adalah:
1.    1.  Berpegang teguh dengan sunnah dan menjauhi bid’ah kerana semua bentuk bid’ah adalah sesat. Berkaitan hal, ini seorang akh yang terhormat Sayyid Sabiq menulis karyanya yang cukup terkenal iaitu Fiqh Sunnah yang disambut baik oleh Hasan al-Banna sehingga beliau berkenan memberi pengantar dan memujinya. Sebelum dicetak luas, beberapa bahagian dari buku tersebut diterbitkan dalam majalah mingguan al-Ikhwan. Kitab Fiqh Sunnah disusun berdasarkan dalil-dalil syar’ie dan dapat dianggap sebagai mewakili orientasi fikah al-Ikhwan al-Muslimin.
2.      2.  Menjaga perkara-perkara yang fardhu. Hal ini kerana Allah tidak menerima amalan sunnah sebelum memenuhi amalan fardhu. Dalam sebuah hadith qudsi yang diriwayatkan oleh Bukhari dinyatakan:
“Seorang hamba-Ku tidak melakukan qurbah (pendekatan) kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih Aku sukai dari melakukan apa yang telah Ku wajibkan kepadanya.”
Kerana itu, tidak boleh sama sekali meremehkan dan menganggap ringan meninggalkan suatu kewajiban(fardhu).
3.      3.  Menganjurkan solat berjamaah. Hukum solat jamaah berkisar antara fardhu ain, fardhu kifayah atau sunnah mu’akkadah sesuai dengan perbezaan pendapat antara beberapa mazhab. Untuk itu, ketika sebahagian anggota ikhwan dimasukkan ke dalam Penjara Tur, mereka segera menjadikan behagian-bahagian penjara yang terpisah itu sebagai masjid untuk melakukan solat berjamaah dan Solat Jumaat. Saya masih teringat dengan suara Syeikh Muhammad al-Ghazali yang mengimami kami dalam setiap solat pada waktu itu. Ia selalu berdoa Qunut di setiap rakaat terakhir dengan mengucapkan:”Ya Allah, bukakanlah belenggu tahanan kami dengan kekuatan-Mu, himpunkanlah perpecahan kami dengan rahmat-Mu, selesaikanlah urusan kami  dengan perhatian-Mu. Ya Allah, tutupkanlah aurat dan aib kami, berikanlah ketenangan  atas rasa takut kami…”
4.      4. Menganjurkan pelaksanaan sunnah. Dalam kelanjutan hadis qudsi di atas dinyatakan:
“Dan hamba-ku terus melakukan qurbah(pendekatan) kepada-Ku dengan mengerjakan amalan-amalan sunnah sehingga Aku menyukainya…”
Betapa banyak orang yang tumbuh di bawah naungan tarbiah Ikhwan yang tekun menjalankan puasa dan solat malam:
“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan penuh harap.” (Surah as-Sajdah)

Menyucikan dan mensucikan hati yang kotor, penuh dengan kesilapan dan dosa..diri yang taksempurna..hanya Allah yang Maha Sempurna..
Allahu yusahhil..Moga Allah permudahkan buat kita semua..amiin


No comments:

Post a Comment