Saturday, January 7, 2012

Cerita Lucu tapi Benar..subhanallah..

Assalamu'alaikum w.b.t..

Sudah lama dah tak post entri kat blog ni..sekarang baru ada idea dan kesempatan nak menulis..hehe ^_^
Sebuah cerita nak dikongsikan..alkisahnya, diri ini ada seorang sahabat, Ana namanya (bukan nama sebenar).
Pernah tinggal sebilik waktu belajar di asasi UIA dulu. Memang orang cakap bersahabat baiklah kami berdua ni, ibarat belangkas, ke mana sahaja kami pergi mesti berdua. Sampaikan apabila salah seorang tak ada mesti sahabat lain akan tanya, "mana sorang lagi?" ish..ish..

Sahabatku Ana ni ada seorang sahabat yang selalu meluahkan perasaan kepadanya ketika ada masalah dan suka sangat berkongsi cerita. Satu hari, sahabat Ana datang dan tidur di bilik kami, malam tu memang berbual panjang dan berkongsi cerita. Mula daripada sinilah diri ini mengenali sahabat kepada Ana ni..Alhamdulillah, dapat berukhuwah kerana Allah..walaupun diri ini tak banyak cakap pun, sekadar mendengar sahaja..Ramai sahabat yang ku kenal adalah kenalan Ana.

Apabila kami masuk UIA Gombak kami dah tak tinggal sebilik dah. Diri ini dapat bilik lain dan Ana dapat bilik lain tapi masih satu asrama. Berlaku peristiwa yang agak pelik dan lucu bagi diri ini apabila ramai orang yang diri ini jumpa akan senyum dan menegur saya, "Ni Ana kan?" saya terus mengatakan, "eh, saya bukan ana dan terus menyebut nama sendiri" (dalam hati, dulu pun ada juga roommate yang tertukar diri ini dengan Ana. Walaupun satu bilik, jumpa kami berdua hari-hari pun masih boleh tersalah, apatah lagi yang baru jumpa..ni mesti kawan Ana ni..hehe)..aku hanya tersenyum.

Yang lagi menghairankan adalah bukan sekali tapi banyak kali yang cakap macam tu.."kamu berdua ni saudara ke? macam kembar..macam adik beradik.." yang paling diri ini terperanjat adalah, "kamu berdua ni macam suami isterilah..sorang kasar(tegas) macam suami dan sorang lagi pula lembut macam isteri..secocok sangat"..hah!! terkejut diri ini mendengarnya, seram pun ada juga..hehe..itulah apabila dah bersahabat, baik pula tu, mesti nampak rapat sampai orang cakap macam tu..ish..ish..

Mungkin kerana personaliti dan perwatakan kami yang ada persamaan menyebabkan kami nampak macam sama atau macam kembar..hehe..kadang-kadang mungkin sebab terpengaruh dengan cara dan gaya masing-masing. Diri ini agak cenderung atau minat yang lasak-lasak sebenarnya tapi disebabkan adik-beradik semua perempuan menyebabkan suasana mendidik menjadikan diri ini lembut (nampak lembut tapi suka yg lasak..suka martial arts)..berbeza dengan sahabatku Ana, dirinya lembut suka akan kelembutan dan kesopanan tetapi kerana adik-beradiknya semua lelaki menyebabkan dia agak ter'influent' dengan didikan dan suasana dalam keluarganya menyebabkan dia agak tegas sedikit..wallahua'lam..



Namun apapun, diri ini amat bersyukur dikurniakan sahabat sepertinya. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah..moga kami dapat terus bersahabat kerana-MU.. :)

No comments:

Post a Comment