Thursday, May 6, 2010

Bercinta??? Boleh ker??


Bukankah ada pepatah menyebut; ikut hati mati, ikut rasa binasa? Jika kita benar2 seorang Muslim, kita perlu mengikut hukum al-Quran dan hadis nabi. Hanya Allah dan nabi sahaja yang dapat memberikan keputusan yang betul, kita semua ini belum tentu lagi dapat menghukum dengan betul. Baiklah, Allah berfirman:

"Jangan kamu hampiri zina, sesungguhnya ia adalah suatu perbuatan keji dan mengundang kemurkaan Allah serta seburuk-buruk jalan."

Allah melarang dengan lafaz 'jangan kamu hampiri zina', ini bererti sebarang perbuatan yang menghampiri zina seperti lelaki dan perempuan yang berkenalan atas tujuan yang tidak pasti, saling pandang memandang, berbual, dating. Apatah lagi jika berpegang tangan dan bersentuhan. Semua itu adalah perbuatan yang dilarang di dalam agama.

"Jika begitu, memang tidak bolehlah kita bercinta?"

Siapa kata tidak boleh? Bercinta di dalam Islam memang dibenarkan. Bahkan perasaan cinta ini adalah fitrah manusia dan ia perlu disuburkan selalu.

"Tadi tidak boleh, sekarang boleh pula. Kelirulah.."

Begini, Profesor Abdullah Nasih Ulwan iaitu ulama besar dalam dunia Islam masa kini pernah menulis di dalam bukunya bertajuk Cinta. Dia membahagikan cinta manusi kepada tiga kategori. Pertama, cinta kepada Allah dan rasul, Ini adalah cinta yang mulia. Kedua, cinta sesama manusia, Di dalamnya ada cinta kepada ibu bapa dan cinta kepada isteri dan anak-anak. Cinta ini adalah cinta biasa. Ia dibenarkan dalam agama. Ketiga, cinta nafsu iaitu cinta yang tidak dilandaskan oleh syariat. Ia semata-mata berpaksikan nafsu haiwan. Ini adalah cinta yang paling keji. Ia dilarang sama sekali di dalam agama.

Jika ingin bercinta, lihat dahulu dengan siapa kita ingin bercinta. Kemudian, lihat pula caranya. Bercinta antara teruna dan dara dibolehkan di dalam Islam dengan mengikut batas2 syariat. Ini kerana cinta teruna dan dara medah dipesongkan oleh nafsu. Demi mengawalnya, seseorang teruna atau dara yang ingin bercinta perlu jelas tentang hukum syariat berkaitan pergaulan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi. Jika dia seorang yang jahil, pasti dia akan melanggar batas syariat.
"Kalau macam itu, susahlah mahu barcinta teruna dan dara.."

Memang susah. Tetapi jika kita bercinta dan dalam masa yang sama dapat menjaga batas2 nya, insya-ALLAH kita akan mendapat ganjaran pahala yang besar. Dengan pahala itu kita dapat menukarnya dengan Syurga Allah. Mahu dapatkan Syurga bukan mudah. Jika kamu mahu menjadi seseorang, kamu perlu mendalami ilmu agama. Jika kamu ingin bercinta, kamu perlu tegas dalam persoalan hukum. Jika iman tidak kuat, jangan cuba bercinta. Ibarat kata, jangan bermain api jika takut terbakar.
"hmm...baru faham..."

No comments:

Post a Comment