Thursday, May 13, 2010

Ya Allah..indah sungguh ciptaanMU..

Pernah tak kita terfikir tentang ciptaan Allah?? Subhanallah..Maha Suci bagi Allah yang menciptakan seluruh 'alam semesta serta kehidupan di dalamnya..

menikmati keindahan 'alam pada waktu petang ketika matahari terbenam sambil bertafakkur tentang kejadian Allah..Allahuakbar..subhanallah..indah sangat..
tapi cuba kita bertafakkur pula tentang nikmat yang Allah bagi pada diri kita, tak perlu tunggu matahari terbenam..sungguh banyak nikmat yang dianugerahkan kepada kita..bersyukurlah kita sebagai hamba2NYA..maafkan kami kerana selalu alpa, Ya Allah..

cuba kita renungkan bagaimana Allah menjadikan susu sebagai minuman kita. Daripada bahan mentah yang dimakan oleh lembu seperti rumput, kemudian bercampur pula dengan darah dan daging dalam badan lembu tetapi akhirnya menghasilkan susu yang berwarna putih dan penuh khasiat.

Sebagaimana firman Allah:
"Dan sungguh, pada haiwan ternak itu benar-benar terdapat pelajaran bagi kamu. Kami memberimu minum dari apa yang ada dalam perutnya (berupa) susu murni antara kotoran dan darah, yang mudah ditelan bagi orang yang meminumnya."- surah an-Nahl: 66

sebagaimana yang kita tahu, susu kaya dengan bahan2 yang diperlukan oleh badan kita, seperti kalsium, protein... susu juga adalah cecair yang penting dalam membantu tumbesaran kita.

kemudian, cuba kita fikirkan tentang telur pula, hmm..subhanallah..bagaimana seekor ayam menghasilkan telur?? telur yang mengandungi protein, vitamin, dan mineral..dihasilkan dalam perut ibu ayam..cecair di dalam telur itu sendiri pula dilindungi oleh cengkerangnya yang tersendiri dan istimewa..kalau telur tersebut diramkan oleh ibu ayam, maka anak ayam akan ditetaskan..tapi kalau sebaliknya maka telur tersebut tetap menjadi telur ayam yang kemudiannya dijual atau dimakan dan sebagainya.

Maka ini menunjukkan betapa halus dan kreatifnya ciptaan Allah buat hambaNYA..seseorang hamba Allah patut bersyukur dan merasa diri lemah di hadapan Allah kerana segala nikmat yang Dia beri pada hamba2NYA tidak pernah diminta bayaran, hanya diberi secara percuma..jika tanpa belas kasihan dan rahmatNYA maka siapalah kita di sisiNYA..
Oleh itu, wajarlah bagi kita bersyukur dengan kurniaannya..bagaimana caranya?? sama2lah kita tuntut ilmu, hilangkan kejahilan kita, moga dengannya kita menjadi hamba2NYA yang sentiasa bersyukur(^_^) Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment